Forradalom a koreai sorozatiparban: a kábelcsatornák diadala
Cheese in the Trap poszter, tvN
A koreai sorozatkészítés történelmének új fejezete nyílik az utóbbi egy-két évben, és ezt már nem csak a nézők, de a szakemberek is észrevették. A kábelcsatornák, mint a tvN vagy a JTBC soha nem látott nézőszámokat produkálnak, alaposan a földbe döngölve a három nagy országos csatornát, az SBS-t, a KBS-t és az MBC-t. Vajon mi az oka az elképesztő sikereiknek?
Akik koreai sorozatokat, műsorokat néznek, egy jó ideje tudják már, hogy a kis csatornákra oda kell figyelni. Nagyon jó minőségű sorozatokat, szórakoztató műsorokat készítenek, és most már nem csak az ínyencek, de általában a koreai közönség is igencsak átpártolóban van a konzervatív nagy tévéktől.
A sikersorozatot a tvN kezdte meg olyan formabontó műsorokkal, mint a Grandpas Over Flowers, ahol idős színészek utazgatnak a föld körül. A sorozat sosem látott nézettséget ért el, 6-7%-ot, ami őrületes adatnak számított a kábelbizniszben, hiszen itt korábban az 1% körüli nézettség már jónak minősült. A kábelcsatornákra külön elő kell fizetni, így nem fednek le akkora nézőközönséget, mint az országos szórású három nagy adó. Az "Over Flowers"-sorozatnak további darabjai is vannak, pl. a Sisters over Flowers vagy a Youth Over Flowers, amelyek szintén nagyon népszerűek.
Grandpas over Flowers, tvN
A tvN sikerlistája a Reply-sorozattal érte el a csúcspontját, a Reply 1994 11%-kal zárt, ami bizony még az országos adókon futó sorozatok többségének is csak habos álom. A többi Reply-sorozat (Reply 1997, Reply 1988) is hasonlóan jól teljesített, és a csatorna másik csúcssorozata, a Miszeng (Misaeng) is meghaladta a 10%-ot.
A JTBC csatorna is beállt a sikerszériák sorába, ők főleg a szórakoztató műsoraikkal tarolnak, mint a Please Take Care of My Refrigerator, ahol híres séfek főznek celebek hűtőjében talált alapanyagokból, vagy a Non-Summit, ahol koreaiul jól beszélő külföldi férfiak beszélgetnek hétköznapi témákról. Mindkét csatorna Kínába is eladta már a formátumjogokat, olyan sikeresek a szériáik.
Híres sztárok, ügyes séfek, kreatív, látványos ételek, vicces anekdoták, remek műsorvezetők - ennyi a Please Take Care of My Refrigerator sikerének titka. (JTBC)
A siker okait pedig a szakemberek szerint ezeknek a tévécsatornáknak a felépítésében és gondolkodásmódjában kell keresni. Sokkal kevésbé komplikált a szervezetük, így míg a nagy csatornáknál minden új ötletet többször is engedélyeztetni kell különböző igazgatói szinteken, a kábeltévék gyakorlata sokkal egyszerűbb. Másképp állnak a televíziózáshoz is, nagyobb teret adnak a producereknek a kísérletezésre, és képesek egy-egy célközönség-csoportra fókuszálni, ahelyett, hogy mindenkinek megfelelő programot alkotnának. Így aztán nincs szükségük arra, hogy egy-egy sorozat pl. a megszokott Hamupipőke-klisére épüljön, nyugodtan bemutatnak olyan szituációkat, karaktereket is, amihez a nagy csatornák nem mernek hozzányúlni.
A Miszeng az átlag irodai dolgozó mindennapjairól szólt, így sokan tudtak vele azonosulni. (tvN)
Egyre több híres színész is ráébredt már, hogy a kábelsorozatokkal nem nyúlhatnak nagyon mellé. Olyan neves színésznők pártoltak át a kis tévékhez, mint Kim Hjeszu (Kim Hye-su), Cshö Dzsiu (Choi Ji-u), Cson Dojon (Jeon Do-yeon) vagy Han Jeszul (Han Ye-seul), de még a neves Ju Dzseszokot (Yoo Jae-seok) is sikerült megkaparintania a JTBC-nek a Sugar Man című műsorhoz.
A tvN-en jelenleg a Cheese in the Trap tarol, ami a Miszenghez hasonlóan egy népszerű manga alapján készül, a JTBC pedig a Madame Antoine című sorozattal készül újra elhódítani a nézőket a nagy csatornáktól.